Salomon skor på en kvinna som springer uppför en stenig stig i skogen

Varumärket Salomon

Det finns många varumärken som fokuserar på träning och särskilt på löpning. Ett av dessa är Salomon, som är ett av de marknadsledande märkena inom löpning med särskilt fokus på löpskor. Hos Salomon hittar du inte bara skor för löpning i staden utan även funktionella och praktiska skor för terränglöpning. Många som någon gång prövat märket har svårt att byta då de helt enkelt är för nöjda med sina skor. Men trots att märket är kända för sina högkvalitativa skor säljer de även löparkläder och skidutrustning för alpin- och längdåkning. Förutom Salomon Trail Tour Hellas sponsrar Salomon även Salomon Trail Tour Göteborg.

Salomon – franskt och familjärt

I franska alperna, eller rättare sagt i Annecy, öppnades 1947 en verkstad som producerade träskidor. Verkstaden var på den tiden familjeägd och producerade enbart skidor. Tio år senare skapades Salomons första skidbindning. På 1970-talet utökades sortimentet även med slalompjäxor och succén var given. Sedan dess har Salomon utökat sitt sortiment till att bli en given aktör på tre stora marknader: alpin skidåkning, längdskidåkning och löpning. Företaget ägs sedan 2005 av Amer Sports och är därför numera finskägt. Men trots sin expansion är ett av företagets ledord fortfarande ”Esprit de famille”, familjeanda.

Efter att märkets första pjäxa lanserats följde längdskidor och därefter en snowboard med både bindning och boots. Senare valde Salomon att även rikta in sig på kläder och på skor. Deras första terränglöpningsskor, Raid Race, lanserades under 2001 och följdes av löpskor anpassade för stadsmiljö. Vandringsskor lades också till i sortimentet. Märket är även populärt för deras funktionella och snygga träningskläder. Förutom familjeanda är företagets ledord enkelhet, engagemang och fantasi. Ledord som gjort att märket har blivit ett märke att verkligen räkna med.

Inte bara produkter

Som en del av märkets marknadsföring finns några samarbeten med atleter. Bland några av Salomons sponsrade atleter finns ultralöparen Emelie Forsberg. Forsberg har själv uttalat att hon hjälpt Salomon att vidareutveckla dess produkter och att de tillsammans utvecklat nya modeller. Hon använder även just Salomons löpskor och kläder för träning och tävling. Denna typ av samarbeten kan, förutom den specialkompetens som märket får ta del av, även visa konsumenter att produkterna i fråga duger för världseliten och att de därför bör duga även för dem.

Förutom sponsring av atleter arbetar märket även genom att närvara vid event världen över. Flera av dessa sponsrade event är bland annat löpningsevent med ett särskilt fokus på ultradistanser. De senaste åren har de även storsatsat på videoinnehåll i form av Salomon TV. På den internetbaserade kanalen finns filmer inom märkets huvudområden men även den påkostade produktionen Freeski TV. Här finns mycket inspiration, pepp och tips att hämta vare sig du vill ut och springa för springandets skull eller för att du vill träna inför vintersäsongen.

Ett märke att räkna med

Förutom marknadsledande produkter använder sig alltså märket av spännande och smart marknadsföring. Det är tydligt att se att det är viktigt för Salomon att inte bara konkurrera på marknaden utan att även inspirera sina kunder till att springa mer. Vidareutveckling, gärna i samarbete med märkets atleter, verkar dessutom vara ett stort fokus för företaget. Det gör att märket är en aktör att räkna med. Vare sig du är ute efter nya löparkläder, terrängskor eller helt enkelt bara lite inspiration så är Salomons expertis och webbplats ett säkert kort.